25. elokuuta 2013

Auton huolto

Mullahan on nyt Skoda Fabia, vm -02 ja tää on ensimmäinen auto, joka ei ole mennyt katsastuksesta läpi ensimmäisellä kerralla. Tähän asti on ollut ties mitä 80-luvun rötisköjä, mut aina menivät läpi. Ennen Skodaa mulla oli käytössä porukoitten chrysler eli Raisu. Raisukin oli vm. -00 muistaakseni ja se on toinen jota joutu näyttämään kaksi kertaa katsastuksessa. Mutta se nyt ei ollutkaan mun auto. Oikeastaan tää Fabia vasta onkin mun ensimmäinen oma auto...



Eilen töihin lähtiessä yhdessä kurvissa kuului taas "piiiiiiip!" ja ehdin jo aatella että ei taas! Mutta ei.. se olikin VAIN bensavalo. Kävin meinaan ehkä torstaina iskän autohuollossa lisäilemässä vähän jarrunestettä kun ehti semmosen viikon verran huudella sen vähyyttä. Joka mutkassa ja liikkellelähdössä "piip, piip, piip!" ja samaa tahtia valot vilkkui..


Talvella keskellä Leviä yks aamu käynnistäessä autoa mittarikenttään syttyikin lämpömittarin kuva ja samalla kuului myös "piiiiiip!", onneksi vain kerran! Aikani ihmettelin mitä sekin tarkoittaa, mutten antanut asian vaivata. Ehdin varmaan pari viikkoa ajella ja aina käynnistäessä kuuntelin sitä huutoa. Otin sitten kuitenkin puhelinyhteyden iskälle, joka neuvoi että jäähdytysneste on vähissä! Aattelin että ei kai semmosta -30asteen pakkasella tarvi, mutta otin asian puheeksi "melkein rekkakuski"-työkaverin kanssa ja yhdessä selattiin hieman ohjekirjaa ja selvis jopa että minkä väristä pakkasnestettä sinne nyt kuuluu laittaa. Kävin ostamassa putelin ja laimensin jopa oikein ja lisäsin itse koneeseen! Siis ihan itse avasin konepellin, löysin sen oikean reiän, johon se kaadetaan ja lisäsin sinne! Ja hienosti on pelittänyt ainakin tähän päivään asti! Tai siis ainakin eiliseen, koska tänään kävinkin siskon autolla töissä... En jaksanut tankata omaani :D

Kerran autossa oli ilmeisesti joku ikkuna jäänyt hieman auki ja tottakai sateen jälkeen koko lattia lainehti. Ja siihen ei sitten auttanut mikään! Ei muuta kuin auto pariks päiväks iskän tallille kuivumaan.. Olipa siitä jouduttu vähän mattoakin purkamaan, jotta vesi saatiin pois. No tuon remontin jälkeen "joku piuha varmaan jäi vähän irti..." iskän mukaan, koska käsijarruvalo jäi päälle aina liikkelle lähtiessä. Ja se ei muuten huutanut vain kerran tai kolme, vaan koko matkan! Työmatkallakin Ukista Kalantiin asti eli n. 10km matkan. Sitten se loppui, mutta valo paloi silti mittarikentässä. Ja sitten jos joutui pysähtymään matkalla, esim. liikennevaloihin niin piippaus alkoi taas. Se vasta kivaa oli! Sitäkin joutui kuuntelemaan muutaman päivän, ennen kuin iskä ehti ottaa auton uudestaan syyniin.

Kaiken kaikkiaan Fabia on ollut hyvä peli! Tuommosia pikku vikoja, jotka ei vaadi sen kummempaa huoltoa tai osien vaihtoa.. Niin tai joo.. Kuvassakin näkyy, että tuo minun moottorivalo palaa. Mutta koska valo ei ole punainen niin olen ajellut sillä ihan huoletta. Se syttyi ensimmäisen kerran joskus Levillä. Tai siis vilkkui.. syttyi joskus ja sammui taas jne. Nyt se on palanut ainakin kuukauden päivät ihan putkeen. Käytiin sitä jopa ihan oikeassa huoltofirmassa jo näyttämässä. Ukissa Elon Kumikorjaamolla btw ja siellä joku poika.. nuori mies laittoi semmosen koneen autoon kiinni ja se näytti että joku osa täytyy vaihtaa. Puhelin siitä iskälle ja tuomio oli, ettei tarvi vaihtaa. Pari viikkoa myöhemmin iskä siirteli autoa pihassa ja puheli sen jälkeen että moottorivalo palaa... mä olin että "nii'i!!". Kuulemma renkaiden vaihdon yhteydessä sitte vaihdetaan sekin osa, mikälie..

Vahinkokuva autoa ajaessa =)

Mulla ei ole ikinä ollut autokuumetta eikä mitään kiinnostusta autoa kohtaan. Mulle on aivan sama mikä se on, kunhan sillä pääsee kulkemaan ja kunhan se ei veis ihan tosi paljon bensaa. Nyt kun työmatka tulee pitenemään 20 kilometristä  50 kilometriin, niin olen miettinyt auton vaihtamista diesel-peliin. Mutta kattoo nyt.. toisaalta en halua sijottaa autoon kauheesti rahaa, kuten sisko tai veli :P Eihän semmosella uskalla edes ajaa!

Nyt kuitenkin lähden tankkaamaan tuota pikku fabiaa.. jos sitte aamulla pääsis sen kyydillä töihin :P

12 kommenttia:

  1. Pakko tulla kommentoimaan, että mie kyllä suuresti ihmettelen että se sinun auto vielä liikkuu paikasta a paikkaan b ;). Sullon pirunmoinen tuuri tyär :D!

    VastaaPoista
  2. Äläs nyt :D Mä oon aina ollu sitä mieltä et auton ei kuulu joka yskästä jättää tielle :P Kyllä mullaki vähä hälytyskellot soi jos se vilkkuva valo on punanen... mut tuo keltanen moottorivalo ei häiritte niin paljoa! kamala jos olis joku uudempi auto joka aina ilmottais vaan että "vie välittömästi huoltoon!" :P

    VastaaPoista
  3. Näiden autojen kanssa tulee vastaan kyllä tilanteita jos toisiakin. Minun autooni on tulossa parin kuukauden päästä määräaikaishuolto. Yhtään en tiedä, mitä kaikkea sille on tehtävä tai mikä on toimenpide yleensä niissä. Ilmeisesti ainakin öljysuodatin olisi vaihdettava, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Kunhan eteenpäin pääsee!

    VastaaPoista
  4. Sitä aina sattuu ja tapahtuu autojen kanssa. Meillä on myös menopeli reistaillut, aion sen nyt viedä autohuoltoon lähiaikoina. Lapinlahdesta sellaista etsin. Toivotaan että 'sattumat' vähenevät pikkuhiljaa! Täytyy sanoa että itsellänikään ei koskaan autokuumetta ole. Pääasia, että pääsee eteenpäin.

    VastaaPoista
  5. Minulla tuntuu olevan usein niin onnea kuin epäonneakin matkassa. Usein tulee hieman samankaltaisia tilanteita, mutta niistä ei ole sen pahemmin ollut haittaa pidemmällä aikavälillä. Meillä on auton huolto edessä, akku siihen vaihdetaan ja ilmeisesti joitain muitakin pienempiä juttuja. Sama auto ollut käytössä kauan aikaa, toivon että sillä saadaan vielä jatkaakin.

    VastaaPoista
  6. Minulla on paljon ongelmaa ollut auton kanssa. Tai ei nyt suoranaisesti paljon, mutta kyllä joskus aina jotain pientä. Nyt viimeisimpänä huomasimme, että uusi diesel pumppu tulee hankkia. Se on taas oma hommansa, mutta pääasia että auto saadaan taas kuntoon.

    VastaaPoista
  7. Tuo ikkuna meilläkin jäänyt auki, ja kyllä lainehti sateen jälkeen. Nyt meillä
    palaa komea rivi vikavaloja, joten autohuolto on tarpeellinen. Hieman jännittää, mitä sieltä löytyy mutta toivottavasti saadaan korjatuksi.
    http://www.motofix.fi/huoltopalvelut/

    VastaaPoista
  8. On sattunut ja tapahtunut auton kanssa. Aikoinaan myös jäi ikkuna hieman auki sateella, ei onneksi sen kummempaa vahinkoa tullut. On mennyt yllättävän hyvin viime aikoina tuon kulkupelin kanssa. Naapurilla ei niinkään, hänen auto on lähdössä kohta huoltoon jo toisen kerran kolmen kuukauden sisällä, toki eri viasta nyt.

    VastaaPoista
  9. Meidän pitäisi auto myös viedä huoltoon. Täytyisi vain löytää ensin BMW huolto jostain meidän suunnalta. Siinä ei kovin paljoa ole vikaa, mutta olen huomannut sen, että kytkin välillä takkuilee.

    VastaaPoista
  10. Etenkin talvella on ikävää, jos auto alkaa temppuilemaan. Olisi ikävä jäädä välille, jos auto lakkaa toimimasta. Meidän Peugeot kovasti kaipaa jo merkkihuoltoa. Katsastusaikakin täytyisi varata, mutta täytyy ensin hoitaa kaikki puutteet ja viat kuntoon.

    VastaaPoista
  11. Meille tuli juuri sähköauto. Se täytyisi viedä sähköauton määräaikaishuoltoon. Olisi tärkeää, että se toimisi hyvin myös talvella. Ensimmäinen talvi sähköauton kanssa, joten hieman jännittää. Tuo mainitsemasi 30 kilometrin ero on kyllä sellainen, että kannattaa ehkä harkita dieseliin vaihtamista.

    VastaaPoista
  12. Täytyisi meidänkin tontilta yksi auto viedä huoltoon, mutta kyse on kuorma-autosta. Sama tilanne muuten sattui sen kanssa. Oli jäänyt ikkuna auki, ja vettä päätyi sisälle. Tarkkana saa olla.

    VastaaPoista